Login

Club Car Carryall LSV - miljørigtig bil med elmotor og solceller

Læs værktøjet på ladet, tag el-stikket ud, drej nøglen og kør miljøvenligt ud til dagens første arbejdsopgave - og tank solenergi på batteriet undervejs.  Den nye eldrevne ClubCar LSV fra USA er nu typegodkendt til indregistrering på gule plader og på vej rundt til dansk kommuner, der ser store muligheder i det lydløse og miljørigtige køretøj.

Club Car Carryall LSV er et spændende bud på den stigende efterspørgsel efter miljørigtige, eldrevne køretøjer til bykørsel. Den er utrolig nem at køre og vil kunne bruges både som arbejdskøretøj i kommunerne og mange andre steder, hvor en lydløs og miljørigtig transport står højt på ønskesedlen. Henrik Svennild fra HCP Danmark A/S oplever da også en helt overvældende interesse fra kunderne for at prøve bilen i praksis. ”Specielt kommunerne ser store muligheder i det smarte køretøj”, fortæller han. ”De er både interesserede i nærmiljøet i form af, at LSV´en hverken larmer eller forurener og ser også på det globale miljø med formindsket CO₂ udledning”

Den nye LSV er bygget til at opfylde kravene i United States National Highway Transportation and Safety Administration’s Low Speed Vehicle rules and legislation og er nu også typegodkendt i Danmark, så den kan forsynes med gule nummerplader.

Sol på taget giver el i ”tanken”

Club Car LSV kan forsynes med et tag af solceller fra det danske firma ”SolarDrive”, som fremstiller en modulbaseret løsning, der nemt og elegant monteres på Club Car Carryall LSV og de fleste andre el-køretøjer for den sags skyld. Det epokegørende solcelletag distribueres i Danmark af HCP Nordic der allerede har monteret mange enheder på de mere traditionelle Club Car golf-biler og har rigtig gode erfaringer med systemet. Det hænger både sammen med et helt unikt og smukt designet modulsystem fra SolarDrive og den styring, der er udviklet i samarbejde med amerikanske Club Car, så opladningen altid er optimal, og der aldrig sker overopladning. Det sikrer at bil, batteri og solcelletaget er optimeret i forhold til hinanden. Det er muligt at tanke gratis strøm fra solen året rundt under danske forhold, så solcellerne forøger Club Car Carryalls aktionsradius væsentlig, men der skal stadigvæk ”tankes” strøm fra stikkontakten en gang imellem.


Den potentielle CO₂  besparelse ved at hente strøm fra solens stråler mens man kører er 92 – 158 kg/år

Hyppige ladninger giver lang batteri-levetid

I modsætning til den normale tommelfingerregel om at batterier skal aflades helt og så lades helt op igen for at holde længe, har det vist sig, at de store batterier holder længst ved hyppige ”slat-ladninger”. De små, hyppige ladninger giver ikke bare besparelser i forhold til strøm fra stikkontakten, det giver også  meget længere levetid på batterierne. Hvis brugeren sørger for at vedligeholde batteriet, kan man regne med en levetid på ca. 10 år på baggrund af de hidtidige erfaringer med soldrift på køretøjer fra Club Car.

Indregistrering giver mange fordele

Club Car har været på det danske marked i mange år, hvor HCP Danmark A/S og deres forhandlere har solgt utallige små ”golfbiler” og mere grove Club Car arbejdskøretøjer med dieselmotorer. De kører primært på lukkede områder og som private arbejdskøretøjer. Nogle af de største kan dog indregistreres som traktor. Med den nye ”gulplade-bil” udvides anvendelsesmulighederne betydeligt. Forsikringsforholdene bliver Også meget nemme at overskue, for med indregistreringen falder Club Car Carryall LSV indenfor færdselslovens almindelige kategorier og forsikringsselskabernes policer.

En verden af muligheder

Det åbner helt nye muligheder for Club Car, at køretøjet nu må køre, hvor færdselsloven gælder. ”Det forøger anvendelsesmulighederne”, siger Tage Storbjerg, der demonstrerer HCP´s store program af parkmaskiner i hele Norden med udgangspunkt fra importøren HCP Nordic i Krogager nær Grindsted. ”Nu kan man lige smutte af sted mellem arbejdsopgaverne uden at koldstarte benzin- eller dieselmotorer. Man behøver heller ikke have dårlig samvittighed over CO₂  belastningen af miljøet, eller spekulere på om forsikringen dækker. Den er også nem at parkere, flytter både personale, materialer og værktøj og så kan man køre helt hen til arbejdsopgaven uden at ødelægge underlaget”.

Man kan da også umiddelbart hurtigt opremse en række mulige købere – kommuner, feriecentre, større virksomheder, gårde med flere driftssteder, boligforeninger, plejehjem, campingpladser, havneområder og naturligvis golfklubber for at nævne nogle af de mest åbenlyse.