Login

Serviceaftale sikrer økonomien

Sønderjysk grusværk bruger konsekvent serviceaftaler til at sikre økonomien på nye maskiner-

Maskinproblemer kan betyde overskridelse af tidsfrister, afbræk i arbejdsprocesser og store omkostninger. Men den slags er der styr på hos Bedsted Lø Grusværker ApS i Sønderjylland.

På alle nye maskiner er der indgået serviceaftaler, der betyder, at uforudsete udgifter er nedbragt til et minimum, og at maskinerne bliver repareret, så snart der opstår problemer.

"Det er en effektiv måde at sikre, at der er overensstemmelse mellem de budgetterede og de faktiske omkostninger på en maskine. I de 10 år vi har kørt med serviceaftaler, har de givet os mange fordele", siger ejeren af grusværkerne Bjarne Overgaard.

Bedsted Lø Grusværker har 15 Komatsu maskiner, og på alle nye er der serviceaftaler

"I første omgang indgik vi hjemmestrikkede aftaler med leverandøren, der sikrede, at de for et bestemt beløb pr. driftstime klarede alle reparationer med undtagelse af slitage på dæk og skovle. Ideen havde vi fået fra lastbilbranchen, hvor lignende aftaler sikrer, at man på kroner og øre på forhånd kan regne omkostningerne ud pr. kørt kilometer", siger Bjarne Overgaard.

Større tryghed
Efter at Komatsu har indført KomCare-serviceaftaler, er Bedsted Lø Grusværker gået over til dem.

"Der var ikke noget i vejen med de gamle aftaler, men nu er det Komatsu selv, der står bag. Det giver mere pondus og dermed større tryghed", siger ejeren.

Selskabet har fem grusgrave i den østlige del af Sønderjylland, og sælger på årsbasis tæt på 800.000 tons sand, sten og grus i alle kvaliteter. Produktionen stiller store krav til maskinerne

"Derfor har vi valgt at køre den sikre linje på alle nye maskiner, så vi de første driftsår præcist ved, hvad vi har med at gøre. Kunne der indgås KomCare-aftaler på ældre maskiner, ville vi også gøre det", siger Bjarne Overgaard.

Virksomheden satser kraftigt på Komatsu, fordi man gennem årene har fået en fin service hos den gamle leverandør. En service, som Bjarne Overgaard forventer, fortsætter hos Scantruck, der har stået for importen af Komatsu i Danmark, på Færøerne og i Grønland siden februar i år.

Bedsted Lø Grusværkers fire nyeste Komatsu-maskiner er en WA500-6, en WA480-6 og to WA470-6 gummihjulslæssere.

Øget interesse for serviceaftaler

Kunderne sikrer i stigende omfang nye maskiner ved at indgå serviceaftaler

Scantruck i Skive kan mærke øget interesse for at indgå serviceaftaler, og der bliver i dag tegnet serviceaftaler på to ud af tre nye maskiner. Ikke mindst Komatsus KomCare-aftaler er populære

"Mange kunder vil gerne sikre sig mod ubehagelige overraskelser i løbet af driften. Derfor indgår der tit en serviceaftale i en maskinhandel", siger servicechef Anker B. Lemvig.

Scantruck har flere forskellige typer serviceaftaler. Den mindst omfattende drejer sig om serviceeftersyn efter et bestemt antal driftstimer suppleret med levering af olie.

En mere populær aftale omfatter en udvidet garanti på reservedele og arbejdsløn ved reparationer over 1.500 kroner foruden serviceeftersyn og olie.

Den mest omfattende aftale gælder samtlige reservedele og arbejdsløn i forbindelse med de reparationer, der skal til for at holde maskinen i god driftsklar stand.

Komcare er den fælles betegnelse for de serviceaftaler, som Scantruk tilbyder på Komatsu-entreprenørmaskiner. Det nye ved den meget benyttede KomCare 2-aftale er, at den dækker fra tre til seks år og op til 12.000 timers drift, afhængigt af maskinens størrelse. Aftalen kan i øjeblikket indgås op til 24 måneder, efter at maskinen er købt.

"Når vi snakker aftaler med kunder, kan udgiften regnes ud for hver enkelt time. Det gør det nemt at overskue økonomien", siger Anker B. Lemvig.

Mere information:
Bedsted Lø Grusværker v. entreprenør Bjarne Overgaard, tlf. 20 60 82 02.
Scantruck v. servicechef Anker B. Lemvig, tlf. 97 147 130.